MVC

Har idag vart på MVC, det gick bra, ska dit igen nästa vecka. Allt såg bra ut och har nu fått tider fram tills bebisen ska vara född. Blir bara tätare och tätare.
Sitter annars och googlar på vad som gäller för föräldrar då en jobbar i Sverige och en i Norge. Och hittar en massa olika, men ett forum verkade ha koll på vad som gällde.
http://www.familjeliv.se/Forum-3-41/m48559540.html vad det jag hittade som verkade mest seriöst, så nu är det bara att kolla upp vad som gäller för Jocke. Har vi otur så får han inget alls från Norge, alla dagar i Sverige tillfaller mig, till och med Jockes 60 dagar och sen får jag ge honom dagar om jag vill det. Det suger ju, Jocke ska väl ändå få från Norge?
Märktes då att man inte ska lyssna på allt som blir sagt utan man ska kolla upp allting själv. Och det är väl lika bra att göra det snart så det är gjort.

Annars så är jag jävligt sugen på IKEA och kupolen nu. Eller ja, det verkar ju bli IKEA i Örebro och då blir det ju köpcentrumet där :P. Måste bara sätta oss ner och kolla vad som ska inhandlas så vi får det klart och får med oss allting hem bara det är dags. Vill även börja med rummet snart, men det måste tömmas först.

Kommer bli riktigt fet under den här resan och tyck vad fan ni vill, men jag trivs inte med det.

-Annelie-

Kommentarer
Maria Berg säger:

Hej. kollade lite på en tråd.. det var det jag fick fram. men som du säger , man måste alltid kolla allt själv för att vara säker..



men så skrev den här tjejen iaf ! :) om det kan vara till någn nytta!



Hej!



Vi befinner oss i exakt samma situationn, vi ska ha barn i februari. Jag har pratat med försäkringskassan Utland i Sunne vid två långa tillfällen. Jag bor och jobbar i Sverige och pappan i Norge. Dock bor han hos mig med jämna mellanrum.



Detta gäller!



* Eftersom han inte finns med i det svenska systemet tillfaller ALLA 480 dagar mig automatiskt.



* Han får inte 60 pappadagar från Norge( jag ska ha arbetat i Norge för att han ska ha rätt till dem.) utan 10 dagar vid födseln om arbetsgivaren tillåter.



* Om han vill vara föräldraledig tar han ut intjänad föräldrapenning från Norge, dessa dagar räknas då av från de 480 svenska dagarna.



* Direkt om pappan tex skulle komma in på det svenska systemet( han tar jobb i Sverie) tillfaller automatiskt de 60 "pappadagarna" i det svenska systemet honom. Då är de inte "mina " längre



Lycka till med allt :)...

2012-01-31 | 09:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback